اسمارت مانی چیست؟ Smart Money یا پول هوشمند چیست؟

زمان مطالعه: 10 دقیقه
اسمارت مانی چیست

موضوعات مطرح شده در این مقاله آموزشی:

اسمارت مانی یا پول هوشمند چیست؟ در ابتدا به این مسئله می‌پردازم که اسمارت مانی یا پول هوشمند چیست و در ادامه درباره این صحبت خواهم کرد که این دیدگاه و سبک معاملاتی از کجا آمده است. در انتها نیز در مورد مباحث مختلف در این دیدگاه معاملاتی صحبت خواهم کرد.

سعی کردم یک مقاله جامع را در این زمینه برایتان آماده کنم پس طبیعتا در مورد منابع مختلف یادگیری این سبک و دوره های مختلف آن هم صحبت خواهم کرد.

اگر علاقه مند به یادگیری سبک اسمارت مانی هستید پیشنهاد می‌کنم از دوره جامع آموزش اسمارت مانی ۲۰۲۳ ما دیدن کنید.

رُشدی که بازارهای مالی در چند سال اخیر بخصوص در دوران کرونا در جهان داشتند باعث شد که جامعه تریدری ایران نیز پوست بیندازد و کمی در مورد روش‌های نوین معامله گری اقدام به تحقیق و بررسی کند.

از این جهت امروز تقریبا میتوان با این اطمینان گفت که اگر قرار باشد روش جدیدی در کف وال استریت به کار گرفته شود به سرعت نور، آموزش‌ هایی در مورد این روش جدید حتی شده بصورت شکسته و ناقص به جامعه تریدری ایران نیز میرسد!

البته اسمارت مانی یا پول هوشمند روش جدیدی در بازار‌های مالی نیست. سال‌ها است که گروهی از تریدر‌ها در سطح جهان از دیدگاه اسمارت مانی در بازارهای با نقدینگی بالا همچون فارکس برای انجام معاملات خود بهره می‌برند.

اسمارت مانی چیست؟

اسمارت مانی (Smart Money) یا همان پول هوشمند به سرمایه ای قابل توجه‌ایی اطلاق می شود که سرمایه گذاران نهاد ها، بانک های مرکزی و سایر متخصصان یا موسسات مالی کنترل می‌کنند.

این سرمایه توسط سرمایه گذاران خبره مدیریت می‌شود که می‌توانند روند بازار را پیش بینی کرده و بیشترین سود ممکن را از حرکت‌ها به دست آورند.

اصلاح پول هوشمند یا همان اسمارت مانی از کجا آمده است؟

اسمارت مانی اصطلاحی است که از دنیای قمار و شرط‌بندی وارد بازارهای مالی شده است. به بازیکنانی که به اطلاعات داخلی از بازی دسترسی دارند و یا از دانشی عمیق در مورد آنچه در بازی در حال اتفاق است برخوردارند افراد هوشمند گفته می‌شود. در نتیجه طبیعی است که این افراد وقتی از سرمایه خود برای شرط بندی استفاده می‌کنند به آن‌ سرمایه اسمارت مانی یا پول هوشمند گفته شود چرا که این پول با دانشی عمیق و بصورت هوشمندانه برای کسب منافع مالی بر روی دست برنده شرط بسته شده است.

طبیعی است که اگر با این مفهوم آشنا نباشید توضیحات بالا ممکن است برایتان گیج کننده باشد. نگران نباشید در ادامه در مورد آن بسیار ساده تر همراه با مثال توضیح خواهم داد.

معامله‌ گرانی که با دیدگاه پول هوشمند معامله می‌کنند، به دنبال نواحی دارای نقدینگی هستند، یعنی جایی که مارکت میکرها در بازار علاقه دارند قیمت را به آنجا ببرند تا بتوانند سفارش‌ های خود را در آنجا پر کنند. با توجه به این دیدگاه، اعتقاد بر این است که پول هوشمند شانس بیشتری برای موفقیت دارد چرا که سرمایه‌گذاران نهاد ها استراتژی‌های سرمایه‌گذاری بهتری از سرمایه‌گذاران خرد دارند. پول هوشمند همچنین زمانی که توسط بانک‌های مرکزی کنترل می‌شود، می‌تواند روند بازارها را با اندازه های بزرگ و خیلی سریع به جهت مخالف حرکت دهد.

بررسی دقیق تر مفهوم اسمارت مانی با یک مثال از چارت

در این قسمت به بررسی نحوه استفاده از دیدگاه اسمارت مانی در بازار خواهم پرداخت. بنظرم هیچ چیز مانند مثال واقعی نمی‌تواند شما را با این مفهوم آشنا کند. پس بهتر است نحوه تشخیص اسمارت مانی را بجای توضیحات بیشتر و گیج کننده روی یک مثال واقعی با هم مشاهده کنیم.

مثال پرایس اکشن اسمارت مانی

همانطور که مشاهده می‌کنید بعد از سه برخورد به خط روند قیمت همچنان صعودی و سقف بالاتر هم زده است. قیمت از بالاترین ناحیه برای برخورد چهارم به سمت خط روند حرکت می‌کند.

در برخورد به خط روند یک معامله گر با دیدگاه کلاسیک، دو گزینه پیش رو خواهد داشت. یا با برخورد به خط روند با دریافت تاییده در جهت صعودی وارد پوزیشن شود و یا برای شکست خط روند صبر کند و با استراتژی شکست و پولبک وارد معامله فروش شود.

معامله گر با دیدگاه کلاسیک در هر کدام از دو سناریو بالا با ضرر خارج خواهد شد. البته در معامله فروش مقدار اندکی وارد سود می‌شود اما طبیعتا نسبت ریسک به ریوارد مطلوب نخواهد بود.

در ادامه با استفاده از دیدگاه اسمارت مانی همین چارت را مورد بررسی قرار میدهم.

مثال اسمارت مانی

در تصویر بالا دو محدوده از چارت را با استفاده از مستطیل مشخص کرده ام. هر کدام از این مستطیل ها نشان دهنده یک اُوردربلاک در چارت است. برای مطالعه بیشتر در زمینه اُوردربلاک ها می‌توانید مقاله مربوط به اُوردربلاک چیست را مطالعه بفرمایید.

همانطور که مشخص است قیمت بعد از شکست خط روند به محدوده اُردربلاک پایینی برخورد کرده است و به سمت بالا شروع به حرکت کرده تا جایی که به اُردربلاک بالایی برخورد رسیده و از آنجا شروع به ریزش کرده است.

احتمالا بهتر باشد این تحلیل را در قالب ویدیو برایتان توضیح دهم. حتما ویدیو بزودی قرار خواهد گرفت.

همانطور که مشاهده کردید با استفاده از خط روند در دیدگاه کلاسیک در این موقعیت احتمالا یا وارد ضرر می‌شدیم و یا ریوارد خوبی نمی‌توانستیم داشته باشیم. اما با استفاده از سبک اسمارت مانی و کمک از اُردربلاک ها که از اجزای اصلی در سبک اسمارت مانی است می‌توانستیم هم از موقعیت خرید به وجود آمده سود بگیریم و هم از موقعیت فروش صعود قابل توجه ایی دریافت کنیم.

مثال‌های بیشتر در مورد معامله با استفاده از اسمارت مانی و اُردربلاک ها را می‌توانید در پیجم اینستاگرام من مشاهده کنید.

سبک اسمارت مانی از کجا آمده است؟

در ادامه به سراغ ابداع کنند این دیدگاه می‌رویم و کمی در مورد تاریخچه سبک معاملاتی اسمارت مانی صحبت می‌کنیم.

همانطور که گفتم واژه اسمارت مانی اصطلاحی است که از دنیای شرطبندی وارد بازارهای مالی شده است اما اینکه اولین بار چه کسی از این واژه در بازارهای مالی  استفاده کرد مشخص نیست.

اما بصورت کلی اسمارت مانی تا حدودی دیدگاه‌های ریچارد وایکوف را در خود دارد. که در مقالاتی جدا گانه احتمالا در آینده به آن بپردازیم.

آن چیزی که مشخص است این هست که اگر امروز شروع به جستجو در سطح اینترنت کنید چه در منابع فارسی چه انگلیسی به سبک ICT در اسمارت مانی برخورد می‌کنید. میشه گفت اکثریت دوره‌ های اسمارت مانی خیلی واضح چهارچوب آموزش‌های خود را بر اساس سبکICT  بنا کرده اند.

اما سبک ICT چیست؟

ICT یا  The Inner Circle Traderکه در فارسی «معامله گر حلقه داخلی» ترجمه می‌شود یکی از دوره‌های جامع معاملاتی بر اساس سبک اسمارت مانی است که توسط شخصی به نام مایکل هادلستون آموزش داده می‌شود.

بنیان گذار سبک معاملاتی ICT مایکل هادلستون کیست؟

همانطور که در بالا گفتم بنیان گذار این سبک از پرایس اکشن مایکل هادلستون است که به همین دلیل بسیاری سبک او را به نام ICT مایکل یا اسمارت مانی مایکل نیز می‌شناسند.

او به گفته خودش چندین سال در موسسات مالی و بانک‌ها به عنوان تحلیل گر فعالیت کرده است و با توجه به این مسئله توانسته رفتارهای این بانک ‌ها و موسسات مالی بزرگ را شناسایی کند. (سناریو او خیلی شبیه به سناریو سم سایدن است!)

او سال‌ها تجربیات خود را در قالب یک دوره آموزشی جمع آوری کرده است که حاصل آن دوره معاملاتی ICT شده است.

در آینده ای نزدیک و در مقاله‌ ایی جداگانه در تلاشی دیگر دوره معاملاتی ICT را موشکافی خواهم کرد.

مباحث مختلف اسمارت مانی چیست؟

در اسمارت مانی مباحث مختلف مورد بحث قرار می‌گیرد که طبیعتا در این مقاله امکان بررسی جزئیات آن نیست و سعی خواهم کرد به مرور در مورد هر کدام از آن ها در مطلبی جداگانه صحبت کنم.

اما بصورت کلی در سبک اسمارت مانی در مورد مباحثی چون نقدینگی، ساختار بازار، اُردربلاک‌ ها، محدوده‌های عرضه و تقاضا ، استخرهای نقدینگی، نواحی مصرف شده و مصرف نشده، اُردرفلو یا همان جریان سفارشات، فلیپ‌ ، شکست ساختار ، تغییر ماهیت، ورود تعادلی و بسیاری مباحث دیگر صحبت می‌شود.

پس در هرجا صحبت از موارد بالا شد باید بدانید که شخص در حال صحبت در مورد سبک اسمارت مانی است.

انواع دوره های اسمارت مانی

اما در مورد انواع دوره های اسمارت مانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. البته همانطور که پیش‌تر گفته شد نباید فراموش کنیم که اغلب این دوره ها بر پایه سبک اسمارت مانی ICT توسعه یافتند و معمولا در جزئیات و نوع نگاه کمی با هم تفاوت دارند.

این لیست می‌تواند بسیار طولانی شود. نکته ایی که باید بدانید این است که بدون هیچگونه برتری نسبت به یکدیگر این لیست نوشته شده است.

  • فانتوم تریدینگ
  • فوتون
  • فلیپینگ مارکتس
  • کوانتوم استون کاپیتال
  • آفشور
  • منت اف ایکس
  • WWA Team -WWA Trading
  • هادستل
  • و…

مزایا و معایب سبک معاملاتی اسمارت مانی

در انتها مزایا و معایب، نقاط قوت و ضعف‌های سبک معاملاتی اسمارت مانی را بررسی می‌کنیم.

از مزایای سبک اسمارت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بررسی ساختار مارکت در قالب مارکت استراکچر که به شدت کاربردی هست و به معامله گر تا حدود خوبی می‌تونه جهت مارکت را نشان بده
  2. بررسی نقدینگی موجود در بازار و مکان احتمالی استاپ تریدهای سبک‌های دیگر
  3. بررسی رفتار قیمت در سیشن‌های مختلف که تا حدود خوبی می‌تونید با استفاده از آن جهت آینده مارکت را پیش بینی کنید.
  4. معامله‌گران به این سبک دیدگاه هم جهتی خواهند داشت چرا که قواعد آن مشخص و واضح است.
  5. ریوارد بالا در موقعیت ها که می‌تواند وین ریت ضعیف را بخوبی پوشش دهد.

هرچند افراد مختلف با ارائه دوره‌های مختلف سعی کردند این ضعف ها را در این سبک معاملاتی برطرف کنند اما کماکان مشکلاتی در این سبک معاملاتی دیده می‌شود.

از معایب سبک اسمارت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. گمراه شدن معامله گر در دیدگاه اُردرفلو
  2. وین ریت پایین در صورت استفاده نکردن از تریگرهای مناسب
  3. ناتوانی معامله گر در انتخاب اُردربلاک درست در اُردربلاک های نزدیک به هم
  4. ضعف و گمراهی معامله گر در بررسی روابط مولتی تایم فریم سطح ها با یکدیگر
  5. موقعیت های معاملاتی نسبتا کمتر نسبت به سبک‌های دیگر همچون کلاسیک

جمع بندی

در انتها باید بدانید که اساسا سبک‌های اسمارت مانی با ایده گرفتن از سبک ict مایکل هادلستون به وجود آمده اند که پایه و اساس آن‌ بر اساس نقدینگی و لیکوییدتی در بازار است.

بر خلاف آنچه که امروز در جای جای اینترنت مشاهده می‌کنید یادگیری این سبک معاملاتی پیچیدگی ها خاص خود را دارد و فقط یادگیری یک مبحث چون اُردربلاک و رسم آن نمی‌تواند کمکی در معاملات به شما بکند.

برای یادگیری این سبک معاملاتی نیاز به شناخت عمیق بازار و حرکات آن دارید. تجربه در شناسایی سطوح به دست آمده بر اساس این سبک حرف اول و آخر را می‌زند.

امیدوارم با استفاده از این مقاله توانسته باشم نگاه جدیدی و درستی از این سبک معاملاتی به شما ارائه کنم. من نعیم هستم و در تلاشی دیگر سعی خواهم کرد با جنب‌های درست بازار شما را آشنا کنم.

من هم به شخصه از اسمارت مانی در معاملات خود استفاده می‌کنم اما می‌توانم بگویم حدودا ۳۰ درصد از سبک معاملاتی من بر اساس اسمارت مانی است. اگر علاقه مند هستید بیشتر در مورد سبک معاملاتی من بدانید می‌توانید ویدیو مربوط به دوره آموزش اسمارت مانی را مشاهده بفرمایید.

شخصی سازی و ماله خود کردن سبک معاملاتی و در ادامه تبدیل آن به یک استراتژی نیاز هر معامله‌گر برای موفقیت در بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ از من در تلگرام بپرسید